Tussenringen


Macro fotografie fascineert mij.
Als ik van die mooie, gedetailleerde foto's voorbij zie komen van insecten of bloemen dan denk ik altijd 'dat wil ik ook kunnen'.

Maar een goede macro lens is duur en voordat ik zo'n dure lens ga aanschaffen wil ik eerst weten of ik het wel leuk vind om te doen.

Tussenringen zijn daarom voor mij een uitkomst.
Ze zijn niet duur en maken van je gewone lens een macro lens.
Je plaatst ze tussen de body en het objectief en daarmee vergroot je de vergrotingsfactor. Zo kun je ineens dichter op het onderwerp scherpstellen.
Ik kocht een setje van Caruba, drie ringen in de maten 12, 20 en 36 mm, en ging ermee aan de slag.

Eerst maakte ik een aantal foto's zonder ring om het verschil goed te kunnen zien. De foto hierboven is gemaakt met de 50mm f/1.4 USM lens
De foto hieronder samen met de tussenring van 20mm.


Ik dacht dat het een fluitje van een cent zou zijn maar dat valt nog wel een beetje tegen.
Met het handmatig scherpstellen en het aanpassen van de belichting heb ik niet zo'n moeite, maar het stilhouden van de camera.....ik heb toch niet zo'n vaste hand als ik dacht :)
Dit is de enige die daar waar ik het wou scherp geworden is. En ik ben toch wel enigszins verrast over de scherpte en de details die er te zien zijn.

Een paar dagen later ging ik weer een poging wagen en warempel, het ging al wat beter...


Waterdruppels zijn zo'n leuk onderwerp! Vooral als ze met z'n allen in een spinnenweb hangen.
Aan de 8-kantige lichtbollen kun je heel duidelijk zien dat de 50 mm lens 8 lamellen heeft.


Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.
Top