Lightroom & Photoshop


Twee programma's die bijna onlosmakelijk verbonden zijn met de fotografie wereld, zo ontdekte ik op mijn zoektocht naar zoveel mogelijk informatie over fotografie.

Ik werk zelf al jaren met Corel Paint Shop Pro en ja, daarin bewerkte ik ook wel eens foto's, foto's gemaakt met mijn mobiel, maar ik had nooit gedacht dat fotografen met een DSLR hun foto's ook bewerken. Eerlijk gezegd dacht ik dat die foto's gelijk zo uit hun camera rolden.
Weer een illusie armer 😉

In dit geval heet het echter geen bewerken maar nabewerken.
Wat ik de afgelopen 2,5 maand geleerd heb is dat een DSLR heeeeel veel kan, maar niet alles. Een DSLR heeft namelijk heel veel moeite met grote contrast verschillen, donker en licht.

Neem bv de foto hierboven (nog gemaakt met mijn 1300D)
Ik wilde die prachtige wolken en lucht vastleggen. En doordat ik mijn belichting daarop aanpaste werd de rest te donker. Helaas kan je dat niet voorkomen.
En dan is een programma als Lightroom een uitkomst.
Je foto is als het ware het negatief en Lightroom is de donkere kamer waarin je je foto ontwikkelt.

Het is ook de reden waarom er heel erg op gehamerd wordt om je foto's in RAW te maken en niet als JPEG.
Uit RAW foto's kan je nl nog heel veel kleur en detail terug halen, dat wordt allemaal opgeslagen, maar in JPEG wordt dat moeilijker. Het kan, maar het resultaat is nooit zo goed als bij een RAW bestand.


Op deze tweede foto heb ik alleen de belichting een beetje aangepast en zie, nu zie je op de achtergrond de bomen ineens veel duidelijker, net als de rest van de voorgrond.
Daarna kan je de kleuren nog iets beter naar voren halen als je wilt of je kunt heel extreem te werk gaan zoals ik hieronder gedaan heb.


Beetje teveel van het goede maar het is wel geweldig dat je al die tinten die verborgen zaten weer naar boven kunt halen.

Wellicht is het jullie ook opgevallen dat in de laatste foto de storende paaltjes en lintjes verdwenen zijn. Dat is te danken aan Photoshop.
Want is Lightroom de doka voor je foto's, met Photoshop kan je je foto's manipuleren: dingen weghalen, dingen toevoegen, iets een andere kleur geven, teksten toevoegen, etc. etc.
Het werkt bijna hetzelfde als Corel PSP, de programma's lijken qua uiterlijk ook heel veel op elkaar, maar in veel dingen is Photoshop in mijn ogen toch beter en uitgebreider dan PSP.

Lightroom was helemaal nieuw voor mij en ook al lijken PSP en Photoshop heel erg op elkaar, het was even wennen en uitzoeken waar ik alles kon vinden en hoe het te gebruiken.
Door het kijken van YouTube filmpjes (kijk in de rechter kolom voor links ) had ik het al vrij snel onder de knie.


Geen opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Blogger.
Top